Denktank

Via deze site is het mogelijk om een idee te plaatsen en te stemmen op ideeën van anderen. Het onderwerp verbeteren van informatievoorziening bij grote treinverstoringen is per 5 augustus gesloten. Voor wie interesse heeft, zijn de ideeën, commentaren en stemmen nog wel zichtbaar, maar het toevoegen van ideeën of stemmen is niet langer mogelijk. De ideeën die door de deelnemers aan deze denktank zijn geplaatst worden door een projectteam beoordeeld en indien haalbaar uitgevoerd zodat reizigers in de toekomst bij een grote verstoring betere informatie krijgen.

Voer uw idee in en controleer of uw idee al voorgesteld is

Je hebt al je stemmen gebruikt en je kunt daardoor geen ​​nieuw idee plaatsen. Je kunt wel nog steeds zoeken en reageren op bestaande ideeën.

Er zijn twee manieren om meer stemmen te krijgen:

• Wanneer een beheerder een idee sluit waarop je hebt gestemd, zul je de stemmen van dat idee terugkrijgen.
  • U kunt uw uitgedeelde stemmen van een open idee nog verwijderen.
  • To see ideas you have already voted on, select the “My feedback” filter and select “My open ideas”.
(denken…)
Reset

Voer jouw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

Als een soort gelijk idee al bestaat, kunt deze stemmen geven en een opmerking plaatsen.

Als het niet bestaat, kun je je idee plaatsen zodat anderen erop kunnen stemmen.

Voer jouw idee in en we zullen gelijken controleren of iemand al eerder een soortgelijk idee heeft ingediend.

• Populaire ideeën
  • Top ideeën
  • Nieuwe ideeën
    1. Actuele Spoorkaart

Er komen extra beeldschermen die tijdens verstoringen de toestand op het spoornetwerk en alternatieve reismogelijkheden tonen (uitgebreide versie van Actuele Spoorkaart op ns.nl). Dus geen tekst maar een visuele manier om bij een verstoring de informatie te presenteren.

Goed idee?

92 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google
      Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
      Je hebt nog over! (?) (denken…)
      ter beoordeling  ·  BartAdminBart (moderator, NS Denktank) antwoordde

Fijn dat je met ons mee denkt over verbeteringen.

Dit idee nemen we mee in de aanbevelingen van het projectteam. Als de aanbeveling wordt overgenomen zal het verder uitgewerkt worden, en zal een inschatting gemaakt worden van de benodigde kosten en realisatietijd.
      Hierna wordt definitief besloten of (en hoe) NS en ProRail dit idee zullen realiseren.

We hopen dat je ons forum blijft bezoeken en natuurlijk ook dat je meedenkt over andere ideeën om de reisinformatie bij grote verstoringen te verbeteren!

2. Reisadvies via kaartautomaat

In Duitsland kun je aan de kaartautomaat een actueel reisadvies opvragen en eventueel uitprinten. Zo kun je snel en gemakkelijk zonder mobieltje of internet je actuele reis zien! Het is heel makkelijk in te voeren want op alle stations staan kaartautomaten en reisadviezen printen kan ook worden geblokkeerd zodat er niet te veel papier/inkt verloren gaat (beter voor het milieu uiteraard) maar het is handig als deze functie erbij komt. Zo hoef je geen medewerker te vragen en kom je er zelf met actuele info uit!

57 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
    3. Cell broadcast; alarmering op verzoek via mobieltjes

Reizigers kunnen hun mobieltje "open stellen" voor een (gratis) dienst waarmee via de cell broadcast techniek gerichte informatie ontvangen kan worden over het verloop van een verstoring. Je krijgt automatisch informatie die is toegespitst op de locatie waar je je bevindt. Let op: dit is geen sms-service.

Ben je bekend met het concept van cell broadcast? Wat vind je van dit idee? Zou je van deze mogelijkheid gebruik gaan maken?

Reageer of stem!

54 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
      ter beoordeling  ·  BartAdminBart (moderator, NS Denktank) antwoordde

Fijn dat je met ons mee denkt over verbeteringen.

Dit idee nemen we mee in de aanbevelingen van het projectteam. Als de aanbeveling wordt overgenomen zal het verder uitgewerkt worden, en zal een inschatting gemaakt worden van de benodigde kosten en realisatietijd.
      Hierna wordt definitief besloten of en hoe NS en ProRail dit idee zullen realiseren.

We hopen dat je ons forum blijft bezoeken en natuurlijk ook dat je meedenkt over andere ideeën om de reisinformatie bij grote verstoringen te verbeteren!

4. Open database actuele storingen, zodat applicaties zoals trein actuelere informatie kunnen geven

Trein gebruikt nu de database van de website van de NS. Die is niet altijd even accuraat of betrouwbaar. Conducteurs weten vaak niet wat trein al wel weet, en soms kloppen de berichten van trein totaal niet met wat er op de stationsborden staat. Zorg voor een stabiele en accurate database met tot op de seconde nauwkeurige vertrek en aankomsttijden, inclusief prognoses voor oponthoud én omreis- of overstapsuggesties. Als Rusland in 1959 met z'n metro op de minuut precies kon rijden, zouden de NS het anno 2010 misschien ook wel met de treinen kunnen. (http://bit.ly/aOwPzw)

46 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    5. Meld niet de vertraging bij aankomst, maar de snelste manier om bestemmingen te bereiken.

NS denkt nog steeds dat wij reizigers mensen zijn die op de trein staan te wachten. Wake-up call: reizigers zijn mensen die ergens naartoe willen. Wat hebben wij bij optredende vertragingen aan informatie over de verwachte aankomsttijd? Wij willen weten wat op dit moment de snelste manier is om onze bestemming te bereiken.
      Dus houwesop met al die moeite om nodeloze informatie over te perrons te luidsprekeren, maar denk eens vanuit de klant. Heus, het is mogelijk, vele bedrijven zijn u reeds voorgegaan. Klanten willen geen kopieermachines, klanten willen kopietjes. Klanten willen geen zonnebrandcrème, klanten willen een gezonde huid. Klanten… meer

41 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    6. 36 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    7. Digitale CTA's beter benutten

Met de komst van digitale CTA's (treinaanwijsborden boven het perron) zou het een stuk makkelijker moeten zijn om een grote variatie aan informatie te weergeven. Echter staat er nu bij een storing vaak "Niet beschikbaar" op het scherm. Laat mensen niet alleen weten dat hun trein niet rijdt, maar geef ook duidelijk weer waar ze dan wel terecht kunnen. Gebruik de CTA's om alle actuele vertrektijden te weergeven en ook eventuele overstappen (tijd/station/perron), waarmee reizigers hun bestemming alternatief kunnen bereiken. De schermen zijn groot genoeg, er kan eventueel nog een spoorkaart bij met het verstoorde traject en de reden daarvan… meer

36 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    8. Het aanraden van andere openbare vervoersmiddelen in geval van uitval of grote vertraging.

Op een aantal treinverbindingen is ook een redelijk goede bus/tram/metro verbinding beschikbaar. Denk aan Amsterdam Centraal-Amsterdam Amstel/Amsterdam Zuid. Of een regionaal voorbeeld: Almelo-Hengelo-Enschede.
      Ik heb een aantal keer meegemaakt dat ik op een dergelijk traject een vertraging van minstens een half uur heb. In dat geval ben ik 25 minuten sneller als ik gebruik maak van de bus en de metro. De reisplanner geeft dat allemaal niet aan. Die gebruikt andere vervoersmaatschappijen hooguit voor het bereiken van eigen stations.
      Het zou voor de mensen die niet afweten van de snellere manier veel handiger zijn als de reisplanner dit gewoon aangeeft.… meer

33 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    9. Actuele Spoorkaart + omroepberichten in trein en op perron

Nieuwe vertrekborden op perrons. Een scherm dat uitgerust is met:
      1) De actuele reisinformatie op dat spoor (net als nu)
      2) Daar onder een miniatuur van de Actuele Spoorkaart
      3) Naast de miniatuur de omroepberichten in tekst langs laten komen. Soms kan een omroepbericht niet verstaan worden door omgevingsgeluid.

In de treinen een scherm met de Actuele Spoorkaart en daarnaast de mogelijke aansluitingen op het eerstvolgende station.

29 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    10. Geef alternatieve routes beter weer

Geef in de trein en op de stations alternatieve routes weer, dit gebruik makend van bv ander OV of ook eventueel het advies aan de reiziger om gewoon te wachten. Vaak word je geadviseerd om via Nijmegen om te reizen terwijl als je 30 minuten had gewacht, de storing voorbij was en je sneller op de plaats van bestemming bent dan via Nijmegen om te reizen.

28 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    11. verstoringsinformatie via Twitter / SMS

waar blijft een nsvertragingsTWITTERaccount? en ik zou wel een sms abonnement willen voor specifieke aan te geven trajecten

25 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    12. Begeleiding passagiers bij inzet NS-bussen in plaats van treinen

Vorig weekend waren er werkzaamheden tussen Amsterdam Sloterdijk en Zaandam, de NS zette bussen in. Vervelend natuurlijk, want het leidt tot vertraging, maar niets aan te doen. Wat ik wel storend vond, was dat je op Station Sloterdijk zelf maar moest uitzoeken waar die bussen stonden. Vragen bij de balie, betekende in de rij staan en dan liep je het risico de bus te missen. Ik adviseer dat in dit soort gevallen er NS -personeel rond loopt om mensen naar de bussen te wijzen / begeleiden. Zorg ook dat in de buurt van de bussen er een lift of roltrap… meer

25 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    13. OV-chipkaart

Het is soms nogal onduidelijk wat men met de OV-Chipkaart moet doen bij omleiding of inzetting van bussen. Oplossing: meer informatie en wellicht een mogelijkheid in of naast de bus in/uit te checken. Extra medewerkers op stations zouden hiervoor kunnen zorgen.

24 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    14. Beter gebruik maken van ns-medewerkers. Laat hun de klant te woord staan met duidelijke info.

Ns medewerkers (conducteurs/machinisten etc.) moeten meer beschikbaar zijn om duidelijke informatie en alternatieven aan reizigers te bieden. Vaak staan ze nu nog te vaak bijelkaar, niet zichtbaar, met de rug naar de klant of gewoon niet op een perron en mag de klant het zelf uitzoeken. Ook in de treinen, moet de conducteur vaker zichtbaar zijn. Ik reis dagelijks van Roermond naar Utrecht, maar zie zelden een conducteur. Deze zijn er niet alleen om de deur te sluiten en vervolgens weer te verdwijnen. Vooral bij vertragingen of omleidingen, moet deze er zijn om informatie te geven, de omroep werkt namelijk… meer

24 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    15. Hang extra schermen op met reis planningen voor populaire bestemmingen

Met of zonder grote verstoringen zou het helpen als er op de stations schermen zouden komen die trein en perron aangeven voor populaire bestemmingen (dus: voor Amsterdam CS neemt u de trein van 13:40 van spoor 5, overstappen in Amersfoort). Bij verstoringen moet die informatie wel correct zijn, natuurlijk, maar dan zou dat ook heel erg helpen.

Op Schiphol zijn er al dergelijke schermen, al is het jammer dat ze daar weer niet de `gewone' schermen hebben.

20 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    16. Meer capaciteit treinen tijdens 'studentenspits'

Veel studenten reizen in het weekend van hun kamer naar het ouderlijk huis en weer terug.
      Tijdens deze 'studentenspits' (vrijdag(middag) / zondagavond / maandagochtend) is het nodig op bepaalde trajecten waar veel studenten gebruik van maken (bijv. van/naar Groningen en Nijmegen) te rijden met meer capaciteit om alle treinreizigers comfortabel naar hun bestemming te vervoeren.

20 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
      1 reactie  ·  Trein  ·  Beheerder →
    17. Visuele actuele reisinformatie in de trein in plaats van alleen omroepberichten

Visuele reisinformatie op flatscreens in de treinen is voor reizigers veel gemakkelijker te volgen dan omroepberichten. In de trein zijn reizigers nu te veel afhankelijk van de omroepberichten. Deze zijn vaak slecht verstaanbaar of niet correct. Door te werken met screens kun je bijvoorbeeld informatie weergeven over vertrektijden/vertragingen van eerstvolgend station, maar ook een deel van de schermen benutten om reizigers te adviseren bij groot oponthoud. De informatie op deze schermen kan ook centraal aangestuurd worden, vanuit bijvoorbeeld een controlecentrum in geval van grote storingen.

20 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)

NS is momenteel bezig met het invoeren van dergelijke schermen in alle intercity treinen. Er rijden er inmiddels zo’n 20 rond en dat aantal neemt gestaag toe. Op deze schermen wordt actuele reisinformatie over aankomsttijden en overstapmogelijkheden gegeven inclusief informatie over vertragingen.

Ook informatie over grote verstoringen wordt hierop weergegeven, tenzij de trein zelf al geraakt wordt door de verstoring en er nog geen besluit is genomen over de afwikkeling. In dat geval moet het treinpersoneel het (via de omroep) overnemen.

18. Laat zo snel mogelijk weten hoe lang een stremming zal gaan duren.

Het ligt voor de hand dat goede informatievoorziening bij een onverwachte stremming door de reizigers zeer op prijs wordt gesteld. Regelmatig komt het al voor dat daarbij een alternatief traject wordt omgeroepen, maar meestal betekent dit ook een fors langere reistijd. De reiziger wil dan graag weten of dit wel loont en dus hoe lang de stremming van het door hem gewenste traject zal duren. Nu zal dit van geval tot geval, van oorzaak tot oorzaak wel verschillen, maar toch moet er binnen uw organisatie en die van ProRail inmiddels wel voldoende statistiek zijn omtrent de benodigde tijd voor het… meer

18 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    19. "NS Nieuws" als kanaal voor informatie

Tijdens verstoringen verzorgen NS en ProRail korte actuele nieuwsbulletins via diverse kanalen zoals (landelijke en regionale) tv, radio, via internet of beeldschermen op stations en in de treinen. Door herkenbaar kanaal en herkenbaar gezicht worden klanten tijdens een grote verstoring met enige regelmaat op de hoogte gehouden over de ontwikkelingen.

Hebben jullie ideeën over hoe NS en ProRail dit kunnen inzetten of vormgeven? Jullie aanvulling is meer dan welkom!

Vind je dit een goed idee? Geef je stem en zorg ervoor dat NS en ProRail met dit idee aan de slag gaan.

18 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    20. Treinnummers gebuiken in informatievoorziening

Waarom gebruiken jullie de treinnummers niet in de informatievoorziening naar de reizigers? Dit systeem is volledig ingebed in jullie operatie, alle diensten (conducteurs, machinisten en treindienstleiders) werken hiermee. Vooral op drukke trajecten is het voor veel mensen vaak niet duidelijke welke trein er nou precies niet rijdt. Zet heel eenvoudig op de CTA borden het treinnummer erachter, als er dan een trein uitvalt dan laat je bijvoorbeeld zien: 15:43 stoptrein Amf - Zwl 5634 rijdt niet. Je kunt vervolgens ook heel makkelijk sms service koppelen aan deze treinnumers etc.

16 stemmen
      Stem 0 votes Stem Stem
      Stem
      Aanmelden
      Controleer!
      (denken ...)
      Reset
      of meld je aan met
      • facebook
      • google

Aangemeld als (Afmelden)
    ← Vorige 1 3
  • Don’t see your idea?
  • Plaats een nieuw idee…
  • Kennisbank en Helpdesk